1.1. Disse almindelige leveringsbetingelser finder anvendelse ved Dansk Klima Center ApS’ (”DKC”) tilbud, salg, levering og montering af køle- og frostanlæg (”produktet”).
1.2. Specielle købsbetingelser eller specifikke krav til produktet fra kundens side, anført i eksempelvis kundens ordreafgivelse eller i kundens generelle salgs- og leveringsbetingelser, er ikke bindende for DKC, med mindre DKC skriftligt har erklæret sig indforstået med de pågældende specifikke krav. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem kundens betingelser eller krav og disse almindelige betingelser, skal disse almindelige betingelser have forrang.
1.3. Såfremt der er indgået separat aftale mellem kunden og DKC (”aftalen”), som henviser til disse almindelige betingelser, udgør disse en integreret del af en sådan aftale. Ved eventuelle uoverensstemmelser mellem disse almindelige betingelser og aftalen, skal den konkrete aftale have forrang.
2.1. Ved “mellemsalg” forstås, at DKC efter at have afgivet tilbud til kunden, sælger det tilbudte til anden side inden kundens accept er kommet frem.
2.2. Ved “idriftsætningstidspunkt” forstås det tidspunkt, hvor anlægget er leveret, monteret og ibrugtaget af kunden eller klar til ibrugtagning af kunden.
3.1 I mangel af anden angivelse er tilbud gyldige i 30 dage fra den dato, tilbuddet er dateret. Ethvert tilbud afgives med forbehold for mellemsalg.
4.1. Alle angivelser og oplysninger om vægt, dimensioner, kapaciteter, priser, samt tekniske og andre data i DKC’s markedsføringsmateriale, herunder i kataloger, prospekter, cirkulærer, annoncer, billedmateriale, prislister m.v., er alene vejledende og er derfor ikke en garanti fra DKC.
5.1. DKC forbeholder sig ret til uden forudgående meddelelse til kunden at foretage sådanne ændringer i konstruktion, valg af materialer, udførelse m.v., som DKC måtte finde nødvendige. DKC er dog forpligtet til at sikre, at ændringerne ikke afstedkommer forringelser i det solgtes kvalitet, kapacitet og væsentlige brugsegenskaber.
5.2. Foretagne ændringer berettiger ikke kunden til nogen form for erstatning eller afslag i købsprisen.
6.1. Salget sker Ab fabrik/Ex works, jf. Incoterms 2010. Kunden skal således bære alle omkostninger og risici forbundet med transport af det købte fra DKC’s sted.
6.2. Punkt 6.1 finder også anvendelse, hvor levering finder sted direkte fra DKC’s underleverandør.
7.1. Alle priser er opgivet eksklusive moms.
7.2 DKC forbeholder sig ret til at delfakturere en ordre.
7.3. Betaling skal finde sted netto kontant, senest 8 dage efter fakturadato.
7.4. DKC forbeholder sig ret til at justere sine priser med 1 måneds skriftligt varsel til kunden.
7.5. Ved forsinket betaling er DKC berettiget til at opkræve gebyr med DKK 100,00 pr. rykkerskrivelse, dog højest for 3 rykkerskrivelser for samme produkt. DKC er ligeledes berettiget til at opkræve morarente. Morarenten udgør 2 % pr. måned.
7.6. Ved forsinket betaling er DKC ligeledes berettiget til at tilbageholde øvrige produkter, som er bestilt men ikke leveret på det pågældende tidspunkt, indtil kunden har betalt alle skyldige beløb inklusiv renter og gebyrer, eller til at annullere udestående ordrer.
7.7. Kunden er ikke berettiget til at modregne eventuelle krav mod DKC i DKC’s fakturaer.
7.8. Kunden er ikke berettiget til at annullere ordrer.
8.1. Ejendomsretten og/eller brugsretten overgår ikke ved fysisk overdragelse af produktet men produktet forbliver derimod DKC’s ejendom indtil det er fuldt betalt. Indtil ejendomsretten er overgået til kunden, skal kunden behandle og opbevare produktet omhyggeligt, og produktet skal forsikres af kunden for kundens regning.
9.1. Med mindre andet er skriftligt aftalt, er det oplyste idriftsætningstidspunkt fastsat efter bedste skøn.
9.2. Er DKC vidende om at forsinkelse, herunder af idriftsætningstidspunkt, vil indtræffe, eller synes forsinkelse sandsynlig, skal dette uden ophold skriftligt meddeles kunden. Årsagen til forsinkelsen skal angives, samt så vidt muligt hvornår tidspunkt for levering eller modtagelse kan forventes at finde sted.
9.3. Medmindre forsinkelse med levering skyldes grov uagtsomhed hos DKC, udskydes leveringstidspunktet i det omfang det efter omstændighederne skønnes rimeligt. I øvrigt berettiger forsinket levering ikke kunden til erstatning for eventuelt tab som følge af forsinkelsen.
10.1. Når kunden har modtaget et produkt, er kunden forpligtet til straks at undersøge dette.
10.2. Reklamationer over mangler der burde være opdaget ved den i 10.1 nævnte undersøgelse skal fremsættes skriftligt over for DKC senest 8 dage efter kundens modtagelse af produktet. Såfremt manglen først viser sig senere, skal reklamation dog altid ske straks efter manglen viser sig, dog senest 12 måneder efter levering. Ved senere reklamation har kunden mistet sine rettigheder til at gøre mangelsindsigelser gældende.
10.3. Der foreligger en mangel, hvis produktet er væsentligt ringere end de aftalte specifikationer. Der foreligger ikke en mangel, (a) hvis et produkt ikke kan anvendes som forudsat af kunden, hvis produktet i væsentlighed lever op til den aftalte specifikation, (b) hvis der er tale om fejl eller problemer, som kan henføres til begivenheder, som kunden bærer risikoen for, som f.eks. anvendelse foretaget af kunden, herunder ukorrekt opbevaring eller mangelfuld vedligeholdelse eller ekstraordinære klimatiske påvirkninger af produktet (c) hvis kunden i strid med produktdokumentation og/eller modtagne anbefalinger anvender produktet sammen med andre produkter eller tilbehør på en måde, som påvirker dets funktion eller egenskaber, eller, (d) hvis kunden ændrer eller foretager indgreb i produktet uden DKC’s tilladelse.
10.4. Kunden er i videst muligt omfang forpligtet til at begrænse sit eventuelle tab.
10.5. Skulle et produkt vise sig at lide af en mangel som DKC er ansvarlig for, påtager DKC sig efter eget valg enten at foretage reparation eller omlevering af produktet indenfor en rimelig frist eller at give et forholdsmæssigt afslag i købesummen. I øvrigt berettiger mangler ikke kunden til erstatning for eventuelt tab som følge af manglen.
11.1. DKC’s ansvar og forpligtelser i medfør af miljøbeskyttelseslovens §9j, eller hvad der måtte træde i stedet for denne bestemmelse, i relation til leverede elektriske eller elektroniske genstande, overtages af kunden, medmindre parterne skriftligt har aftalt andet.
12.1. DKC er ikke ansvarlig overfor kunden for indirekte tab og følgeskader såsom drifts- tab, tabt fortjeneste, tidstab, tab forårsaget af udsivning af kølemiddel, tab ved påfyldning af drivmiddel, rentetab og lignende økonomisk tab.
12.2. DKC’s samlede erstatningsansvar kan maksimalt udgøre kr. 10.000.000 pr. år.
12.3. Ingen af parterne er ansvarlig for skader opstået som følge af omstændigheder den pågældende part ikke er herre over, eksempelvis strejke, lockout, regeringsforanstaltninger, sabotagehandlinger, naturkatastrofer, valutarestriktioner, beslaglæggelse, krig, maskinsammenbrud, mangler ved leverancer fra underleverandør eller forsinkelse fra underleverandør og lign. Såfremt en part vil påberåbe sig force majeure skal den anden part uden unødigt ophold underrettes herom. Begge parter er berettiget til ved skriftlig meddelelse til den anden part at hæve aftalen, når den pågældende begivenhed har varet ud over 3 måneder.
13.1. DKC’s samlede ansvar for skader på fast ejendom og/eller løsøre, som indtræder, medens produktet er i kundens besiddelse, er begrænset til kr. 10.000.000 pr. år. For komponentskade er DKC’s ansvar dog begrænset til kr. 2.000.000 pr. år. Kunden er i videst muligt omfang forpligtet til at begrænse sit eventuelle tab. DKC hæfter kun i 12 måneder fra levering for de skader, som produktet måtte forvolde.
13.2. I tilfælde af personskade forårsaget af produktet, er DKC ansvarlig i overensstemmelse med den til enhver tid gældende produktansvarslovs regler herom, idet DKC dog ikke er ansvarlig for indirekte tab og følgeskader, jfr. 12.1.
13.3. Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatning i henhold til reglerne om produktansvar, skal denne part underrette den anden part herom.
13.4. Kunden er pligtig til at lade sig sagsøge ved samme domstol eller samme instans, som behandler en eventuel produktansvarssag mod DKC.
13.5. I den udstrækning DKC måtte blive pålagt produktansvar overfor tredjemand, er kunden forpligtet til at holde DKC skadesløs i samme omfang, som DKC’s ansvar er begrænset i henhold til dette punkt 13.
14.1. Kunden er ansvarlig for, at de nødvendige tilladelser for aftalens gennemførelse tilvejebringes og opretholdes. Kunden afholder alle udgifterne i denne forbindelse.
15.1. Er montering omfattet af købsaftalen, gælder betingelser i dette pkt. 15.
15.2. Kunden må drage omsorg for, at montagen kan påbegyndes til det aftalte tidspunkt, og at kundens eget og andre leverandørers arbejde er tilrettelagt på en sådan måde, at DKC’s montage kan færdiggøres i en ubrudt periode efter påbegyndelsen. Kunden skal drage omsorg for, at der er ryddeligt, således at montagen kan påbegyndes uden forsinkelse.
15.3. Såfremt montagearbejdet nødvendiggør ændringer eller reparationer af kundens bestående bygninger, inventar eller øvrige anlæg, påhviler det kunden at sørge for dette og at afholde udgifterne dertil.
15.4. Kunden skal meddele DKC, om arbejde nævnt i pkt. 15.1 og 15.3 får indflydelse på gennemførelsen af leverancen, herunder om idriftsætningstidspunktet forrykkes. Er det tilfældet, rykkes DKC’s leveringsforpligtelse tilsvarende. DKC’s omkostninger i forbindelse med forsinkelser, der skyldes kundens forhold eller kundens andre leverandører, skal dækkes af kunden.
15.5. Hvis kundens eget personale skal foretage monteringen under ledelse af en udsendt montageleder fra DKC, gælder ovenstående ligeledes, endvidere skal alle nødvendige anlægskomponenter være til stede.
15.6. Kunden må ikke beskæftige DKC’s personale med andet arbejde end det, der er udtrykkeligt aftalt, uden at DKC på forhånd har givet sit skriftlige samtykke hertil. Hvis kunden i strid hermed anvender DKC’s personale til andet arbejde end det, der er skriftligt aftalt, har DKC intet ansvar for personalet eller det udførte arbejde. Eventuelt ansvar efter DL 3-19-2 vil således påhvile kunden.
15.7. Kunden oplyser DKC om de gældende sikkerhedsbestemmelser på montagestedet, og DKC forpligter sig til at instruere sit udsendte personale om at overholde disse.
15.8. Eventuelle arbejder, som følge af at kunden ikke ønsker anlægget igangsat umiddelbart efter montering, vil blive betragtet som ekstraarbejde.
15.9. Forsinkelser og ekstraarbejde vil blive afregnet separat i henhold til dagspriser.
16.1. Enhver tvist skal afgøres efter dansk ret. Retten i Næstved er aftalt værneting.